Підвищення ефективності пізнавальної діяльності учнів шляхом впровадження сучасних новітніх технологій
« Кожна людина народжується із зернятком у руці.
Тільки треба знайти те поле, де це зерно найкраще проросте»
Народна мудрість
Досвід – це все те, що ми набули за всі свої роки праці з дітьми. Проблема, над вирішенням якої працюю «Підвищення ефективності пізнавальної діяльності учнів шляхом впровадження сучасних новітніх технологій ».
Актуальність проблеми полягає у формуванні і розвитку здібностей учнів до самостійного пошуку, збору, аналізу та подання інформації.А також у вихованні творчої особистості, в результаті чого вона буде підготовлена до активного,самостійного життя в інформаційному суспільстві.
Новизна проблеми полягає у переосмисленні змісту та розробці нових підходів до вивчення біології із застосуванням активних методів навчання, розвиток предметних компетентностей, формування наукового світогляду учнів.
Для розв’язання цієї проблеми працюю над такими завданнями:
Розвиток розумових здібностей учнів.
Формування пізнавальних умінь та навичок.
Формування позитивної мотивації до навчання.
Формування потреби в самопізнанні, самореалізації.
Виховання свідомого громадянина, патріота.
Мета кожного вчителя — навчити учнів думати, розвинути їх здібності так, щоб у майбутньому вони могли використати набуті знання на практиці. Основну функцію в роботі з учнями я вбачаю у формуванні розвиненої особистості, у створенні умов, за яких дитина може і хоче навчатися. Не секрет, що лише зацікавивши, лише здивувавши кожного учня, можна розраховувати на позитивний результат навчання. Тому мене завжди хвилюють питання: чи можна кожного школяра зацікавити знаннями, розвивати його допитливість, підтримувати у нього інтерес до навчання?
На мою думку, цьому сприяє інтерактивне навчання , тому що воно занурене в спілкування, безпосередню участь кожного учасника занять як шукача шляхів і засобів розв’язання проблем.
Я орієнтуюся на використання таких педагогічних технологій, з допомогою яких не просто поповнювалися б знання й уміння з навчального предмета, а й розвивалися такі якості учня, як пізнавальна активність, самостійність, уміння творчо виконувати завдання.
Використання інтерактивних методик знімає навантаження, дає змогу змінювати форми діяльності, зосереджуватися на вузлових проблемах, які потребують повсякденної уваги.
Під час переходу до інтерактивних форм навчання в біології змінюється, насамперед, ставлення дітей до предмета, приводиться в дію основний закон засвоєння знань: сприйняття – осмислення – запам’ятовування – практичне застосування.
Ефективність засвоєння знань залежить від активності учасників процесу навчання, адже, важливо коли учень не просто прослуховує матеріал, а й сам активно працює – намагається знайти логічне пояснення того чи іншого явища й пояснити товаришу свою точку зору. Ось це і є найголовніша мета інтерактивного навчання. Набагато важливіше навчити учнів мислити, аналізувати, робити висновки, ніж просто розповісти їм новий матеріал.
Використовуючи інтерактивні технології на уроках біології, я помітила такі переваги:
●Кожна дитина має можливість висловлювати свою думку.
● У роботі задіяні всі учні класу.
●За короткий час опановується багато нового матеріалу.
● Учні вчаться працювати в команді.
● Формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору.
●Створюється «ситуація успіху».
●Формується доброзичливе ставлення до опонента.
Виходячи з вищезазначеного, я прийшла до висновку, що необхідно якомога частіше використовувати різні інтерактивні вправи як під час вивчення нового матеріалу, так і при його закріпленні чи повторенні.
Сьогодення все наполегливіше вимагає пошуку таких форм і методів навчання, упровадження яких сприяло б формуванню пізнавальної діяльності учнів, підвищувало ефективність одержання учнями нових знань, розвивало б творчу активність.
Для реалізації нової програми необхідна організація пізнавальної діяльності школярів, яка б розвивала розумові здібності та формувала емоційно-ціннісне ставлення до природи. Тому перед собою я поставила важливе завдання – оволодіти знаннями сучасних педагогічних технологій з метою оптимального вибору форм і методів навчання учнів.
Я добираю такі методи навчання, які б забезпечували реалізацію основних завдань шкільного курсу біології, тобто розвиток розумових здібностей та якостей особистості, прагнення до самоосвіти, самопізнання, самовдосконалення та самооцінки.
Під час проведення різних типів уроків з біології, використовую наступні інноваційні технології: методи «Біологічна розминка», «Обговорюємо разом», «Використання загадок ,прислів’їв та приказок»,«Біологічний крос», «Так - ні», «Вірю – не вірю», «Шпаргалка», «Мікрофон», «Взаємоопитування», «Мозковий штурм», «Світлофор» «Зацікав», «Робота в малих групах», «Робота у великих групах» «Незакінчене речення», «Прес».
Із власного досвіду я помітила, що розвиток пізнавальної активності, включення учнів у дослідну діяльність, створення відкритої дружньої робочої атмосфери у класі сприяє максимальному розвитку мислення. Тому застосовую на своїх уроках і нестандартні форми та методи роботи (загадки, кросворди, тести, диктанти, пізнавальні завдання, ігри), які сприяють розвитку зацікавленості учнів.
Пізнавальна діяльність учнів підвищиться, якщо вдається створити так звану проблемну ситуацію на початку вивчення нового матеріалу, тобто викликати в учнів запитання: Чому відбувається таке явище? Як можна пояснити цей факт? За таких умов учні протягом уроку, слухаючи пояснення вчителя, активно шукатимуть відповідь на запитання.
Проблемні ситуації особливо часто виникають під час проведення експериментів, спостережень, виконання практичних завдань, лабораторних досліджень.
Дуже важливо з перших кроків навчати дітей спостерігати різні явища таким чином, щоб їхній досвід не був стихійним, випадковим, а складався під впливом учителя.
Під час спостереження певних об’єктів, явищ учні концентрують свою увагу на зовнішніх, часто не найсуттєвіших ознаках предмета. Намагаюся так продемонструвати учням предмет, щоб вони побачили його найголовніші, найсуттєвіші ознаки. Отже, керування вчителем процесом сприйняття – важливий шлях до підвищення якості сприйняття і пізнання.
Я вважаю, що ступінь пізнавальної діяльності учнів залежить і від них самих, від їхньої вихованості, свідомості, зацікавленості, вольових зусиль, оскільки учень є не тільки об'єктом, а й суб'єктом навчального процесу. Але якщо у школяра цих якостей поки що немає, то їх формування також є професійною функцією вчителя. Усі труднощі, діалектичні суперечності навчання полягають у тому, що на уроці необхідна пізнавальна активність учнів, його вміння активізувати їх. Ступінь активності школярів є реакцією на методи та прийоми роботи вчителя, показником його педагогічної майстерності.
Методи формування пізнавальної діяльності учнів використовую на різних етапах навчання: під час первинного оволодіння знаннями, їх закріплення та вдосконалення, формування вмінь і навичок.
На етапі первинного оволодіння знаннями для формування пізнавальної діяльності учнів застосовую такі методи, як евристична бесіда, навчальна дискусія, пошукова лабораторна робота, самостійна робота з підручником . Удосконалення і систематизація знань, формування вмінь забезпечують такі методи, як розв'язування ситуаційних задач, їх аналіз.
Для реалізації навчального процесу не достатньо тільки добре знати свій предмет й освітню галузь, до якої він належить, але ще й треба бути творчою особистістю, мати високий рівень загальної ерудиції, йти в ногу з часом, орієнтуватися в інноваційних концепціях та напрямках розвитку освіти, збагачувати свій досвід новими технологіями та методиками, яких вимагає сучасність. Окрім того, вчитель повинен активно використовувати інформаційні технології, володіти комп’ютерною грамотністю.
Не секрет, що використання комп’ютера у організації навчального процесу дає нові можливості для творчого розвитку як дітей так і вчителя, дозволяє звільнитися від нудного традиційного викладу, розробляти нові ідеї, вирішувати цікавіші і складніші проблеми. Сучасний урок важко уявити без широкого використання ілюстративно-демонстраційного матеріалу, дослідницько-пошукової роботи, проектної діяльності. І в цьому на допомогу приходять ІКТ.
Я люблю свій предмет, який викладаю. Що може бути захопливішим, ніж відкриття учнями таємниць природи, пізнання життя у всіх його проявах, проникнення у таємниці свого організму зокрема і живої матерії взагалі?
Сучасний урок біології – це урок інформаційно насичений, підкріплений ілюстраціями та демонстраціями природних процесів і явищ. Окремі процеси і явища можна проілюструвати тільки за допомогою комп’ютерних технологій. Комп’ютер для мене став надійним помічником при проведенні уроків. В нашій школі є комп'ютерний клас, де я маю можливість проводити уроки біології , а з появою мультимедійного проектора та ноутбука застосовую їх в своїй практиці, можна демонструвати: мікросвіт клітини; ріст і розвиток організмів, еволюцію живих систем, розвиток життя на Землі, тобто за короткий час демонструвати процеси, які проходять впродовж місяців, років і навіть століть; знайомити з явищами що мають звукове відображення; проводити практичні та лабораторні роботи.
Сьогоднішній рівень розвитку технічного забезпечення надає мені безмежні можливості у організації сучасного навчального процесу.
Використання новітніх методик дає можливість навчити, розвинути та виховати особистість, яка не загубиться у новому, розвинутому світі, а навпаки, буде керувати ним.
Мудрі і корисні поради колег по роботі, наставників, методиста та досвід роботи вчителів – новаторів допомагають спрямувати мою роботу у вірному руслі, виправляти помилки, справлятися з труднощами та досягти успіхів.
Арабський письменник і філософ Сааді зазначив: «Учень, який вчиться без бажання, - це птах без крил». Саме тому одне із завдань, яке я ставлю перед собою, - викликати інтерес учнів до навчання, активізувати їх розумову діяльність.
Немає коментарів:
Дописати коментар